تاریخچه مهندسی ساختمان
بهسازان
اجرای پروژه‌های ساختمانی (سنگ - سرامیک - نما - کف)
fi به نام یگانه معمار هستی

تاريخ : شنبه 30 مهر 1390برچسب:,

تاريخچه مهندسي ساختمان

 

انسان نخستين براي ادامه زندگي خود در دوره باستان با دشواري هايي فراوان دست به گريبان بوده و به علت آشنايي به فنون مهندسي نمي توانسته است زيان هاي ناشي از طبيعت را پيش بيني نمايد ،‌ولي پس از گذشت زمان و بهره برداري از فنون مهندسي و ابتكارات كه نشانه تلاش مداوم انسان در راه بهتر زيستن بوده ، توانسته است بر پاره اي از ناهمواريهاي طبيعت چيره شود .  

سابقه تاريخي

هيچ گونه اطلاعي از مهندسان تمدن باستان كه آثار آنها در سراسر دنيا بالاخص ايران هنوز پابرجاست در دست نيست . البته اهرام مصر را شناخته اما كساني كه كانال هاي آبياري بين النهرين را كنده و يا كساني كه كاخ هاي آشوري را بينان كرده اند كم و بيش شناخته نشده اند در صورتي كه آنها داراي تجربيات فني معادل مهندسان امروز بوده اند . ولي در تاريخ مهندسي از آنها نام مشخصي برده نشده است .

بنابر شواهد و اسناد تاريخي نخستين مدرسه مهندسي توسط " ويبوس "  VIBIUS در حدود سه هزار سال پيش  از ميلاد در اسكندريه ( مصر ) ايجاد گرديده و پس از آن در كشورهاي يونان ، روم ، چين و ايران مدارس مهندسي به وجود آمدند . بنا به نوشته هرودت ،‌مهندس سازنده پل روي رودخانه سفر جهت عبور ارتش داريوش شخصي به ماندروكله ( MONDROCLE )  بوده است و ----- رودخانه اسپوت براي عبور ارتش خشايارشاه در سال 480 پيش از ميلاد بوسيله شخصي به نام آراتو ( ARATO ) ساخته شد .

براي نخستين بار كار مهندسي در يكي از اسناد قديمي به تاريخ 19 آوريل سال 1195 ميلادي ( برابر 574 خورشيدي ) در ايتاليا به دست آمده است .

اولين كتاب مهندسي به نام "‌شاهكارهاي نظامي "‌توسط روبرتو والتوريد در سال 1472 ميلادي ( برابر 859 خورشيدي ) در شهر وروتاي ايتاليا به چاپ رسيد .

مهندسي راه و ساختمان قديمي ترين رشته مهندسي است كه آثار آن نشانه بارزي از تمدن انساني است .

يكي از پايه گذاران مهندسي مدرن لئونارد داوينچي ( 1519-1452 ) ايتاليايي است كه بر تمام علوم فني زمان خود چيرگي كامل داشته است .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







ارسال توسط بهسازان


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


گالری عكس

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس


.

من يك به دنبال با سن با كد شهر
تا

Created By پاتوق جوانان ایرانی

ابزار وبمستر

خرید شارژ

دانلود